Velkommen hit til meg. Håper du får en trivelig stund. Jeg blir lykkelig for en hilsen fra deg, slik at jeg kan besøke tilbake.

torsdag 14. oktober 2010

Minne- kommode skuff 3 og 4

Jeg må jo fortsette med det jeg har begynt på. Dere får si fra om dette blir for kjedelig.
I skuff 3 har jeg samlet litt av det godteriet vi spiste på 60-tallet. Og, det skimtes en gammel tannbørste langt bak. Men, hjemme hos oss var det ikke noe press å pusse tenna. Heldigvis har man mere vett på hvor nyttig det er nå for tiden. Godteri var ikke noe daglig fenomen. En sjelden gang hadde man et pengestykke som man kunne gå i kiosken å kjøpe seg en ting. Knekk var jeg veldig glad i, og den varte så lenge. Om jeg ikke husker helt feil, så var det 25 øre for en knekk. (det er den strutten med pinne i som er knekk) Kandisukker hendte det vi fikk hjemme, men ikke mye. Brus var også en sjeldenhet. En liten flaske solo til jul som regel.

Så er det skuff nr. 4. Der har jeg det vi kalte for DURINGER. Det skulle sikkert være DUERINGER, for utgangspunktet var at man samlet på slike. Eller hønseringer da. I alle fall, vi kalte de for duringer. Og vi spilte med dem samtidig som vi samlet.
Her har jeg gjort et tappert forsøk på å vise hvordan vi spilte med dem. Vi tegnet en sirkel i grusen, omtrent på størrelsen med bunnen av en bøtte, tenker jeg. Så var det en strek 3-4 m. unna. Vi sto bak streken og kastet et antall duringer som var koblet sammen. 4-5 stykker var vel mest vanlig. Det var om å gjøre å treffe inni sirkelen. Den som kom nærmest sirkelen skulle begynne å "skyve" da alle var ferdige med å kaste. Da prøvde man å skyve inn så mange av de andres duringer som mulig. Man beholdt de som kom inn i sirkelen. Så var det nestemanns tur til å skyve osv. Det som er litt merkelig er at her jeg bor nå, samlet de på duringer, men har aldri hørt om at det ble spilt med dem. Og det er bare en avstand på ca. 3 mil!  Noen av dere som har gjort, hørt om dette? Skal forsøke å få tatt bilder av dette en gang, slik at jeg kan ha det på den andre bloggen min, der jeg skal fortelle mer fra jeg var lita.
Jepp, det var disse skuffene. Flere følger.
Ha fine dager. Klem :O)
Og i morgen trekkes det hos meg!

8 kommentarer:

sylvia sa...

hei,
skjønne ikke hva som skjer med hilsner i dag,kommer ofte opp error på alle blogger,å hilsnene forsvinner bare.
prøver igjen,
hei på deg, gratulere med overstått bryllupsdag,så deilig å ha mannen i sitt liv å være lykkelig,
å blir aldri lei å se i dine skuffer,
husker godteri,men ikke det spillet,lekte med klinke kuler og jojo vi..trygge leker.
ønsker deg en fin dag.
klem fra sylvia

Bekka sa...

Så koselig at du samler på de gamle minnene i forskjellige skuffer :)
Da jeg var liten, lekte jeg med mammas gamle duringer som hun hadde hatt i barndommen sin på 50-tallet, og de ligger fortsatt på hytta vår og venter på nye generasjoner som kan leke med dem!
Klem fra Bekka

Anonym sa...

Hei.Så koselig å få se og høre.Koselig å få se i dine skuffer.Flink du har vært å ta vare på det gammle.Koselig.Ønsker deg en riktig fin Torsdag.Klem fra Bodil.

Ruths datter sa...

Så gøy det var å være med deg på på denne minnereisen. Kjedelig? Nei, bare koselig og gøy.
Klem

Frøydis sa...

Heisann :-))
hehe, likner på noe vi lekte med da jeg var liten, men vi brukte klinkekuler...

Surt her idag, regner..men alt er bedre enn snø!!
Ha en topp helg og klem fra meg

Mira sa...

Det er koselig, å kikke i din skuffer, og å høre om dine minner.

Håper du blir fort bra igjen.

Ønsker deg ei fin helg! Klem,

Kali- sa...

Hei
Gratulerer med overstått bryllupsdag! :D ♥

Jeg savner Riegel...
Gøy å kikke litt i skuffene dine ;D

Ha en god helg!

Linda. M . E sa...

Så gøy å se....gamle minner.... Takk for titten