Velkommen hit til meg. Håper du får en trivelig stund. Jeg blir lykkelig for en hilsen fra deg, slik at jeg kan besøke tilbake.

mandag 16. januar 2012

Godt 2012 til alle.

Ja, jeg må vel begynne med det, siden jeg ikke har blogget siden 2011. Kjellerprosjekt er det som har tatt opp tankene mine mye, og julestri. Julaften var vi bedt bort, og vi har her hjemme hatt 2 "store " middager. Vi er så mange at vi må dele unger og barnebarn på 2 dager. Etter ca. 5 småkræsj i ryggen, 4 malingstrøk på vegger og tak i kjellerrommet, 2 strøk grunning og 2 strøk maling, er jeg i nærheten av å bli ferdig. Bare det siste stæsjet igjen. Gardiner har ikke vært lett å få tak i (til en rimelig penge da...) men har endelig bestemt meg for noen i Ellos. De har jeg ikke fått ennå, så det gjenstår å forevige vinduene.
For ikke å kjede vettet av dere der ute, blogger jeg bare om litt om gangen.

Rommet jeg holder på med er et lite rom i kjelleren der ungene har "bodd". Da de flyttet ut, har jeg flere ganger prøvd å få til et koselig gjesterom der, men det har på en merkelig måte(!!!!) fylt seg opp med alskens rart. Alt jeg ikke har greid å kaste, eller fått plass til andre steder i kjelleren. Det er forresten et av de få rommene vi har i kjelleren, som det aldri har vært mus i. Før jeg startet nå, var rommet fylt nesten til taket med møbler, madrasser og alt mulig annet. Så det var litt av en jobb å få fjernet alt. Men, ut kom det. Unger fikk streng beskjed om å hente sitt (tross alt mange år siden den siste flyttet ut), og de hentet det de skulle ha. Så var det å kaste, og flytte på resten. Og FØR jeg ble ferdig med det, var jeg i full gang med å kjøpe inn nytt. Sofa, bord, skap og hyller. Nesten alt er billige oppussingssaker. Håpløs! Men det var jo det at på Finn forsvinner alt så fort, så jeg MÅTTE kjøpe det når jeg fant akkurat DET skapet jeg skulle ha, og akkurat DEN sofaen. Fortvilelsen var stor hos min bedre halvdel. Men, her om dagen kom han med roser til meg fordi jeg  ikke maste om hjelp fra ham. Da drev jeg å spikra fast lampeledning rundt taklistene. Drittjobb, men montering av lampa og alt ble gjort selv.
"Lånt bilde"
Først tenkte jeg å ha rommet i 50-tall stil, men det ble fort forandret på, Jeg er faktisk ikke så glad i den stilen, så etter hvert er det blitt et rom som jeg kaller for Arsenikk og Gamle kniplinger. (Elsker krim, og vil bruke rommet til å kose meg med filmer (ja det skal en liten tv dit) ,lydbøker og annen kos, og for å fortelle barnebarn om hverdagshistorie. Har gått til innkjøp av bl.a. stumfilmer for å vise hva vi så på da vi var unger.) Hitchcock er også på plass.
På tide å vise noen bilder kanskje?

Skapet nesten ferdig stæsja.

Rødrutete papir og hylleborder må til. Det Japanske serviset kjøpte min far da han var på sjøen i 1954. Man ser dame i bunnen på koppene når man holder dem opp mot lyset.
Denne eldgamle keramikkbollen fant jeg for mange år siden ute i en liten søppelhaug hos min tidligere svigermor. Man kastet ting "bak huset" i tidligere tider. Jeg spurte henne om bollen, og hun fortalte da at det var en gammel bolle hennes svigermor hadde hatt fett i, Jeg fikk den, og har tatt vare på den siden.
Dette er en håndmalt tysk eggeoppsats som skulle kastes i et arveoppgjør. Bestemoren til en venn har eid den. Riktignok manglet et par eggeglass, men jeg er ikke så nøye på det. Har funnet noen som passer.

Min mors gamle kopp med avskallede kanter, blir godt passet på. Det tok mange år å tigge den til seg..


Dette ble kjøpt for en forholdsvis dyr penge på qxl. Det minner meg om betemor og bestefar som jeg var  så veldig glad i. De hadde slike glass som vi drakk melk rett fra kua i.
Litt smått og godt fra forne tider.
Da stopper jeg for i dag. Kommer snart tilbake med mer fra rommet. Hvis dere gidder å lese dette da.
Ha riktig gode januardager.

2 kommentarer:

Asbjørg sa...

Så koselig med et livstegn fra deg!Jammen har du nok å henge fingrene i,men det blir såå flott!Lyst og fint!Moro med de gamle tingene!Ha det godt!

Eva sa...

Godt nyttår og velkommen tilbake. Ja du har virkelig stått på! Det ble virkelig kjempeflott, og med de gamle tingene ble det som prikken over i en...

Ha en fin kveld..