Velkommen hit til meg. Håper du får en trivelig stund. Jeg blir lykkelig for en hilsen fra deg, slik at jeg kan besøke tilbake.

søndag 22. mai 2011

Slik ble det skrevet.

i år 1800.
Denne personen som er innskrevet i kirkeboken her er min 2-tipp-oldefar og som var den som ledet oss inn i  slekten Werenskjold. En spennende slekt, som jeg har samlet store mengder historie om. Nå har jeg startet på å få alt dette materialet inn i en pen og forståelig perm. MYE jobb.

Så lurte jeg litt på om noen kan hjelpe meg å tyde ALT dette riktig. Det er et par ord jeg ikke er sikker på.
Anne-Lise , du jobber vel mye med dette. Jeg har jo holdt på med slekt i over 25 år, til og fra, men det er fortsatt noe jeg sliter med å tyde. Det kommer så mye an på håndskriften til den som har skrevet det inn også.

 En liten morsom sak. Den det gjelder ovenfor er faren til Erik Werenskjold, maleren, som da var  halvbror til min tipp-oldefar. Han som bla.annet har malt dette fantastiske maleriet.....

Elsker slike motiver......

Ha fine dager der ute....

6 kommentarer:

sylvia sa...

hei.
men å stilig dette er da, skjønner godt du fordyper deg i dette,
det er nok derfra du har alle dine kunstriske aner vennen.
kos deg vidre,
klem fra sylvia

GroLinda sa...

Så langt du har kommet i slektens historie ;o) kjempeflink har du vært.
Sikkert veldig moro å lete seg fram å finne det ene etter det andre. Spennende!
Tusen takk for koselige ord hos meg.
Ønsker deg en flott uke og lykke til med tolkning av de ordene du ikke skjønte ;o)
Godt å høre fra deg igjen min venn.
Klem fra Gro :o)

Anne-Lise sa...

Hei hei. Så langt du har kommet da. Nei det er nok ikke alle prester som tenker på oss som skal tyde det de har skrevet. Jeg er litt usikker på hva du ikke har tydet selv, men her er det jeg har kommet fram til:
Martij 31
Hjemmedøpte Barns daab confirmeret
B. Fridrich Daniel. For. Hr Capit von Werenschiold og Frue Frideriche Barbara.
Fad.; Oberstinde (Sophie overstrøket)Margarethe Sophie Rick, Madme Rossing og frøken Werenschiold, Oberst Adam Reutz Rich, Capitaine Nicolay Fridr. Reichvern Frithfaldt?, og Capt. Joachim Thome.
Fød 24de febr.

Ved hjemmedåpen: (I venstre kolonne)står det:
Hjemmedøbt Hr capit. Werenschiold og Fridr. Barbaras Søn Fridr. Daniel - D 14. Martij

Det vil altså si at han ble døpt hjemme, og senere ble dåpen stadfestet (confirmeret i kirken)den 31. mars.

Jeg håper du fikk svar på det du var ute etter. Ønsker deg fortsatt lykke til med slektsmaterialet ditt.
En flott hobby som du aldri blir ferdig med å oppdatere. Stadig nye ting dukker opp.
Hilsen Anne-Lise

Mamsens hus sa...

Hei :)
Så spennende med slektsforskning.:)
Herlig med historie fra slekten.
Ønsker deg en fin dag. :)

Det lille ekstra sa...

Hei Bossa.

Vet ikke om du har vært innom bloggen min i det siste. Derfor sender jeg den en innvitasjon på din .O)
Lørdag 4 juni kommer Ellen Dyrop for å fortelle om den nye boken sin SJARMERENDE UTEROM her på Haviken gård kl 1300. Hadde vært ille koselig om det haddet passet for deg. Ta gjerne med noen venner pakk nistekurven å kos dere med noe godt mens Ellen snakker om boken sin. Hun har den med for salg og signerer den gjerne etterpå.
Håper vi prekæs.
Ønsker deg en super duper uke. Håper du ikke blåser bort slik stabburet vårt har gjort .O/
VH Lisa

Kamerasamleren sa...

Du store alpakka, for en solid venn jeg har i deg da! Nå omgås også jeg storfolk, vel og merke meg begge føttene på jorda. :) Og via blogg. :)

Spennende, skjønner godt at du er "fraværende", eller riktigere, nærværende på andre områder enn på bloggen i mellom. Men dessverre kan ikke jeg bistå med noen hjelp med tydingen. Stol på Anne Britt du. Men jeg synes det er en fryd å se slik tekst - skrevet på en kunstnerisk måte. Milevis fra min håndskrift. Enda noen har forsøkt å lære meg det. :)

Lykke til videre, jeg beundrer din tålmodighet og innsats på dette området. Og jeg misunner deg litt...:) Det er vel lov det, når en ærlig innrømmer det? :)